Is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Dit zijn je rechten als vliegtuigpassagier

Is je vlucht vertraagd of geannuleerd? Dit zijn je rechten als vliegtuigpassagier

De zomer is net voorbij, en je hebt het misschien wel meegemaakt: je vlucht was vertraagd of werd zelfs geannuleerd. Je bent zeker niet alleen: dit gebeurt jaarlijks bij duizenden medepassagiers, vaak tot grote frustratie.

Wist je dat je in veel gevallen recht hebt op vergoedingen of bijstand? We zetten graag alles voor je op een rij!
 

Passagiersrechten in cijfers

Volgens cijfers uit 2024 werden meer dan 218.000 EU-vluchten met minstens 3 uur vertraagd of volledig geannuleerd. Dat betekent zo’n 6,5 miljard euro aan potentiële compensatie. Toch blijft een groot deel daarvan niet geclaimd, vooral omdat veel reizigers hun rechten niet kennen.
 

Wat zijn je rechten bij annulatie?

Wanneer een luchtvaartmaatschappij een vlucht annuleert, is zij verplicht je te helpen, tenzij het om overmacht gaat (zoals extreem weer of stakingen buiten hun controle).

Je hebt recht op:

  1. Een vervangende vlucht of terugbetaling

  • Een nieuwe vlucht naar je eindbestemming, zonder meerprijs
  • Of een volledige terugbetaling van je ticket binnen de 7 dagen
     

  1. Verzorging en bijstand

Kies je voor een nieuwe vlucht en komen daar langere wachttijden bij kijken, heb je bovendien recht op:

  • Verfrissingen en maaltijden
  • Twee gratis communicatiemogelijkheden (bv. telefoon, e-mail)
  • Hotelovernachting en vervoer van en terug naar de luchthaven bij een vertraging tot de volgende dag

Tip: bewaar altijd je betalingsbewijzen als je deze kosten moet voorschieten.
 

  1. Schadevergoeding per persoon

Afhankelijk van de afstand van je vlucht:

  • ≤ 1.500 km: €250
  • Binnen EU > 1.500 km of niet-EU 1.500-3.500 km: €400
  • Buiten EU > 3.500 km: €600

Geen recht op vergoeding? Enkel wanneer:

  • Je minstens 14 dagen vooraf werd geïnformeerd
  • Je tijdig werd omgeboekt naar een vergelijkbare vlucht
  • Er sprake is van overmacht (zie hieronder)
     

Wat zijn je rechten als je vlucht vertraagd is?

Bij aankomstvertraging vanaf 3 uur kan je een gelijkaardige schadevergoeding vragen als hierboven vermeld. Daarnaast heb je recht op bijstand en verzorging (zoals maaltijden en een hotelovernachting).

Bij vertraging vanaf 5 uur mag je kiezen voor een terugbetaling van je ticket of een terugvlucht naar je vertrekpunt.

Opgelet: de vergoedingen kunnen gehalveerd worden als je aankomstvertraging tussen 3 en 4 uur ligt. Deze vergoedingen gelden ook enkel wanneer je:

  • Vliegt met een Europese luchtvaartmaatschappij.
  • Vertrekt vanaf een luchthaven binnen de EU, wanneer je met een niet-Europese luchtvaartmaatschappij vliegt.
     

Wanneer is er sprake van overmacht en betaalt de luchtvaartmaatschappij je geen schadevergoeding?

Je hebt geen recht op een schadevergoeding bij overmacht, zoals:

  • Slechte weersomstandigheden
  • Politieke instabiliteit
  • Veiligheidsproblemen
  • Stakingen buiten de luchtvaartmaatschappij

Een staking van piloten of cabinepersoneel valt hier niet onder - daar kan je dus wél recht hebben op een vergoeding. Hetzelfde geldt voor mechanische problemen die veroorzaakt werden door nalatig onderhoud.
 

Juridische hulp nodig omdat je rechten niet worden erkend? Denk aan rechtsbijstand

Kom je er niet uit met de luchtvaartmaatschappij? Dan is juridische bijstand een waardevolle troef. Sommige rechtsbijstandsverzekeringen helpen je actief met het terugvorderen van je schadevergoeding.

Ook bij andere reisproblemen - zoals een misleidend vakantiehuis of discussie met een autoverhuurder - kan juridische bijstand je helpen tijd, geld én frustratie te besparen.

Sommige aanbieders voorzien ook tools om op basis van je vluchtgegevens snel te checken of je recht hebt op compensatie, zoals deze ARAG Flight Claim Calculator.
 

Samengevat

Vluchtvertraging of -annulatie hoeft je vakantie niet te verpesten. Onze tips op een rij:

  • Ken je rechten
  • Claim je vergoeding
  • Bescherm jezelf juridisch

Zo vertrek je niet alleen goed voorbereid, maar ook met extra gemoedsrust.
 

Hulp nodig bij een claim? S.W.I.S. Insurance staat voor je klaar

Kom je in een geschil terecht met een luchtvaartmaatschappij en wil je weten of je juridische bijstand kan inroepen? Bij S.W.I.S. Insurance kijken we graag met je mee of jouw rechtsbijstandsverzekering tussenkomt - en we begeleiden je bij elke stap van het proces. Zo hoef jij je geen zorgen te maken over ingewikkelde procedures en kan je focussen op wat écht telt: zorgeloos genieten van je reis.

Neem vandaag nog contact met ons op voor persoonlijk advies of meer informatie over jouw polis.
 

< Terug
SWIS INSURANCE

S.W.I.S. BV

Appelmansstraat 24

2018 Antwerpen

KBO: 0836.437.631

FSMA: 109552 - A

+32 (0)3 337 33 28

[email protected]

DONKEYCOMM